PROCEDURA UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

W   PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU IM. ŚW. JANA PAWŁA II W GOZDOWIE


Podstawa prawna:

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 9 sierpnia 2017 r.

w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

 

z późniejszymi zmianami

(Dz. U. z 2020 r. poz. 1280; z 2022 r. poz. 1593)

 

I. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Przedszkolu polega na:
1.   Rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.

2. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
3. Rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
II. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:

1. dziecka;

2. rodziców dziecka;

3. dyrektora przedszkola

4. nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;

5. pielęgniarki;

6. poradni;

7. asystenta edukacji romskiej;

8. pomocy nauczyciela;

9. pracownika socjalnego;

10. asystenta rodziny;

11. kuratora sądowego;

12. organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny,    dzieci i młodzieży.

III. Jakim dzieciom jest udzielana pomoc?

1)       niepełnosprawnym;

2)       niedostosowanym społecznie;

3)      z zagrożeniami niedostosowaniem społecznym;

4)      z zaburzeniami zachowania lub emocji;

5)       ze szczególnymi uzdolnieniami;

6)      ze specyficznych trudności w uczeniu się;

7)       z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;

8)       z chorobą przewlekłą;

9)      w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;

10)  z niepowodzeniami edukacyjnymi;

11)  z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;

12)  z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

IV. Formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu:
1. zajęcia specjalistyczne: logopedyczne oraz zajęcia o charakterze terapeutycznym z psychologiem; pedagogiem;

2.zajęcia rozwijające uzdolnienia;

2.bieżąca praca z dzieckiem;

3. porady, konsultacje, szkolenia dla rodziców/opiekunów i nauczycieli.

V. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne i dobrowolne.

VI. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, specjalistyczne bądź po uzyskaniu od nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, informacji o rozpoznaniu indywidualnej potrzeby dziecka i konieczności udzielania mu pomocy.
VII. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka odbywa się w oparciu o prowadzoną w przedszkolu obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
VIII. Nauczyciel po stwierdzeniu konieczności udzielania  dziecku pomocy informuje o tym dyrektora przedszkola i udziela jej niezwłocznie w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
IX. O objęciu dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin informuje się rodziców dziecka w formie pisemnej.
X. Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej planują pracę z dziećmi poprzez opracowanie programu pracy indywidualnej lub grupowej.

XI. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje zespół do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespól opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

XII. Zespół powoływany jest zarządzeniem dyrektora przedszkola. Dyrektor przedszkola wyznacza przewodniczącego Zespołu.

XIII. Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonują oceny postępów dziecka w odniesieniu do prowadzonych zajęć oraz formułują wnioski do dalszej pracy przynajmniej raz w roku i zapoznają z nimi rodziców dziecka.

XIV. Rodzice mają prawo:
1. wnioskować o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2. do udziału w spotkaniach Zespołu;
3. wnioskować o udział w spotkaniach Zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty.

 

 


 

 


Publiczne Przedszkole im. Św. Jana Pawła II w Gozdowie

Wszelkie prawa zastrzeżone © Publiczne Przedszkole im. Św. Jana Pawła II w Gozdowie

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Motto Przedszkola: "Bo odkrywać świat, to nasza wielka sprawa. Bo zdobywać świat, to jest nasz wielki cel. My odkrywcy z Akademii wyruszamy, a więc ruszaj z nami bracie, jeśli chcesz".