PROCEDURA UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU IM. ŚW. JANA PAWŁA II W GOZDOWIE
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
z późniejszymi zmianami
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1280; z 2022 r. poz. 1593)
I. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Przedszkolu polega na:
1. Rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
2. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
3. Rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
II. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1. dziecka;
2. rodziców dziecka;
3. dyrektora przedszkola
4. nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
5. pielęgniarki;
6. poradni;
7. asystenta edukacji romskiej;
8. pomocy nauczyciela;
9. pracownika socjalnego;
10. asystenta rodziny;
11. kuratora sądowego;
12. organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
III. Jakim dzieciom jest udzielana pomoc?
1) niepełnosprawnym;
2) niedostosowanym społecznie;
3) z zagrożeniami niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeniami zachowania lub emocji;
5) ze szczególnymi uzdolnieniami;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z chorobą przewlekłą;
9) w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
10) z niepowodzeniami edukacyjnymi;
11) z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
12) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
IV. Formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu:
1. zajęcia specjalistyczne: logopedyczne oraz zajęcia o charakterze terapeutycznym z psychologiem; pedagogiem;
2.zajęcia rozwijające uzdolnienia;
2.bieżąca praca z dzieckiem;
3. porady, konsultacje, szkolenia dla rodziców/opiekunów i nauczycieli.
V. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne i dobrowolne.
VI. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, specjalistyczne bądź po uzyskaniu od nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, informacji o rozpoznaniu indywidualnej potrzeby dziecka i konieczności udzielania mu pomocy.
VII. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka odbywa się w oparciu o prowadzoną w przedszkolu obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
VIII. Nauczyciel po stwierdzeniu konieczności udzielania dziecku pomocy informuje o tym dyrektora przedszkola i udziela jej niezwłocznie w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
IX. O objęciu dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin informuje się rodziców dziecka w formie pisemnej.
X. Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej planują pracę z dziećmi poprzez opracowanie programu pracy indywidualnej lub grupowej.
XI. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje zespół do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespól opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
XII. Zespół powoływany jest zarządzeniem dyrektora przedszkola. Dyrektor przedszkola wyznacza przewodniczącego Zespołu.
XIII. Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonują oceny postępów dziecka w odniesieniu do prowadzonych zajęć oraz formułują wnioski do dalszej pracy przynajmniej raz w roku i zapoznają z nimi rodziców dziecka.
XIV. Rodzice mają prawo:
1. wnioskować o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2. do udziału w spotkaniach Zespołu;
3. wnioskować o udział w spotkaniach Zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty.